YouTuben antamien tietojen mukaan sillä on 3 miljardia käyttäjää, jotka katsovat 500 miljoonaa tuntia videoita päivittäin. Aikamoinen yleisö yhdellä julkaisukanavalla. Mutta, vain 9% pienistä yrityksestä käyttää YouTubea julkaisukanavana. Huolenaiheita on yleensä kaksi: markkinointi- ja käyttöohjevideoiden teko ei ole ihan vaivatonta eikä halpaakaan ja entäpä jos kukaan ei sitten katsokaan tätä suurella vaivalla ja rahalla tehtyä videota?

Myönnettäköön, että varsinkaan käyttöohjevideot eivät ehkä ole YouTubessa yhtä suosittuja kuin kissavideot. Mutta esimerkiksi käyttöohjevideoita läheltä liippaavat ns. unboxing -videot ovat yllättävän suosittuja. Unoboxing-videossa tuotteen fani avaa tuotteen myyntipakkauksen ja esittelee kaiken mitä pakkauksesta löytyy. Kuulostaa hullulta, mutta näitä videoita todella katsotaan. Mikset tekisi omasta tuotteestasi itse markkinointihenkisen ja tyylikkään unboxing-videon? Tällä tavoin saisit myös YouTuben haun kautta houkuteltua kävijöitä kanavallesi.

YouTube on myös pullollaan käyttäjien itsensä tekemiä ohjevideoita, joista suurin osa on luonnollisesti hyvinkin kotikutoisia ja suttuisia. Jos haluat tietää, millaisesta aiheesta video kannattaa tehdä, etsi YouTubesta kilpailijan tuotteesta käyttäjien tekemät käyttöohjevideot: sieltä löydät aiheita. Yleensä video tehdään jostain käyttäjien vaikeaksi kokemasta toimenpiteestä. Näistä videoista saa muuten arvokasta palautetta käyttäjäkokemuksen parantamiseen.

Toinen lähestymistapa on miettiä, onko tuotteessa jotain sellaista, mitä on hankala selittää kirjoitetussa käyttöohjeessa tai edes hyvälaatuisella viivapiirroksella, sarjakuvalla tai valokuvalla? Onko jokin toimenpide, joka vaatii tuotteen kääntelyä useampaan kertaan? Onko tuotteen käyttöönotossa tai käytössä jokin monimutkainen vaihe, jossa käyttäjä saattaa helposti epäonnistua? Tee siitä video!

Jos päädyt tekemään käyttöohjevideon, mieti näitä kolmea asiaa:

  1. Pitääkö videota mahdollisesti päivittää myöhemmin? Videon päivittäminen on aina hankalampi prosessi kuin kirjoitetun käyttöohjeen.
  2. Kuinka pitkästä toimenpiteestä on kysymys? Video ei saa olla liian pitkä. Koska kyseessä ei ole kissavideo, ihmiset jaksavat keskittyä katsomaan aihetta kiinnostuksesta ja tarpeesta riippuen enintään 1-2 minuuttia. Jos toimenpide on pitkä, pätki video useampaan eri videoon.
  3. Tarvitsetko taustamusiikkia tai selostusta? Millä kielellä teet videon? Pitääkö video käännättää tai lokalisoida useammalle eri kielelle? Käännätys ja lokalisointi vaikuttavat videon hintaan sekä myös pituuteen.

Käyttöohjevideo ei ole sama asia kuin markkinointivideo, koska siinä täytyy todellakin näyttää miten jokin asia tehdään ja sen katsottuaan käyttäjän täytyy pystyä tekemään jokin asia siten miten videolla opastetaan. Riisu videosta kaikki turha markkinointipuhe. Tee videosta kuitenkin sellainen, että se näyttää esim. tuotteen kauniin muotoilun, jos se on yksi tuotteen myyntivalteista.

No mutta miten sitten se näkyvyys videollesi? Perusta oma kanava YouTubeen. Voit käyttää samaa kanavaa sekä markkinointivideoille että käyttöohjevideoille. Tee molemmille omat soittolistansa. Jos lokalisoit videoita, tee eri kielille omat soittolistansa. Soittolista on tärkeä, koska YouTube näyttäisi rankkaavan soittolistat haussa yksittäisten videoiden edelle. Ja mitä paremmin otat huomioon YouTuben hakukoneoptimoinnin hakusanoineen, sitä enemmän näkyvyyttä saat videollesi.

Muistaa myös jakaa videotasi sosiaalisessa mediassa! Voit jakaa sitä yhä uudelleen ja uudelleen.

Me Adinassa voimme auttaa sinua miettimään millaisen käyttöohjevideon tuotteellesi kannattaisi tehdä ja miten optimoit sen näkyvyyden YouTubessa. Kiinnostaako? Ota yhteyttä!

– Anu