Käyttöohjeet olisivat tarpeen, sitä mieltä oli Aamulehden mielipidepalstalle 18.1.2017 kirjoittanut Marita Saarinen Tampereelta.

Käyttöohjeet kertovat kuluttajalle, mitkä ovat tuotteen ominaisuudet ja miten tuotetta käytetään. Oikein hyvät käyttöohjeet kertovat vielä senkin, miten kuluttaja saa parhaimman mahdollisen käyttökokemuksen. Tiettyjen tuotteiden mukana tulee olla käyttöohjeet myös Suomen kuluttujalainsäädännön mukaan (esim. kuluttajasuojalaki (38/1978), kuluttajaturvallisuuslaki (920/2011). Tällaisia tuotteita ovat koneet, henkilönsuojaimet, lelut ja sähkölaitteet.

Käyttöohjeet ovat osa koko tuotteen asiakaskokemusta ja kuuluvat myös tuotteen asiakastukikokonaisuuteen. Hyvät käyttöohjeet tukevat tuotteesi ja yrityksesi brändiä ja imagoa. Voit myös saada aikaan säästöjä hyvillä käyttöohjeilla: mikäli käyttäjä löytää tarvitsemansa tiedon ja tuen käyttöohjeista, vähentää se yhteydenottoja asiakastukeen.

Hyvä käyttöohje tavoittaa käyttäjän: varmista, että myyntipaketissa on sellainen ohje, jolla käyttäjä pääsee jo hyvin ja sujuvasti alkuun tuotteen kanssa. Lisätietoja voit tarjota netissä ja jos tuotteessa on näyttö, jopa tuotteeseen integroituna. Tee käyttöohjeen löytäminen käyttäjälle mahdollisimman helpoksi. Näin varmistat, että käyttäjä lukee tai edes silmäilee käyttöohjetta ollessaan epävarma miten tuotetta käytetään tai huolletaan.

Käyttöohje toimii myös markkinointimateriaalina: tuotteen ostoa harkitsevat käyvät usein lukemassa tuotteen käyttöohjeen ennen ostopäätöksen tekoa.

Jos käyttöohje pitää kääntää muille kielille, satsaa kunnon käännökseen: surkeat käännökset, sen lisäksi että voivat suorastaan levittää väärää tietoa, leviävät nykyään internetmeemeinä hyvinkin nopeasti ja voivat vahingoittaa yrityksesi imagoa.

– Anu

kuva Aamulehti 18.1.2017