Kun vuoden 2019 ensimmäinen kvartaali on lähes ohi, on hyvä luoda katsaus menneeseen. Adina on nimittäin aloittanut kolmannen toimintavuotensa!

Adinan toinen vuosi oli työntäyteinen: saimme uusia toimeksiantoja erilaisilta aloilta ja rekrytoimme lisää henkilöstöä. Joukkoomme liittyivät Ullan seuraksi Katri ja Eija – ensimmäiset ovat ehtineet täyttää jo ensimmäisen vuotensa adinalaisena.

Olemme auttaneet useita yrityksiä tekemään käyttöohjeistaan parempia. Olemme pohtineet jokaisen asiakkaan kanssa mitä tarkoittaa ”hyvä laatu” silloin kun puhumme käyttöohjeista. Esiin nousevat hyvin usein sellaiset käsitteet kuin käytettävyys, löydettävyys ja luettavuus. Lisäksi hyvin usein toistamme lausetta ”oikea sisältö oikealle yleisölle”.

Laadun lisäksi olemme käyneet asiakkaidemme kanssa läpi erilaisten lakivaatimusten vaikutuksia käyttöohjeisiin. Tuotteen ominaisuuksista riippuen sitä säätelevät erilaiset tuotesertifioinnit ja EU-direktiivit. EU:n ulkopuolisilla mailla voi olla myös kansallista kuluttajalainsäädäntöä, joka on hyvä tuntea erityisesti silloin, kun suunnittelee kuluttajille suunnatun tuotteen myynninaloitusta. Lisäksi myös maahantuojilla voi olla omia vaatimuksia. Kaikki nämä tahot voivat asettaa vaatimuksia käyttöohjeille, lähinnä niiden sisällölle, mutta myös esimerkiksi sille miten käyttöohjeet toimitetaan tuotteen mukana, millä kielellä tai miltä käyttöohjeet näyttävät. Suomessa esim. TUKESilta löytyy ohjeita siitä, mitä erilaisten tuotteiden käyttöohjeissa tulisi kertoa. TUKESin ohjeissa sanotaan mm. että ”Yrityksen pitää toimittaa tuotteen mukana tarpeelliset ohjeet ja tiedot, jotta tuotteen käyttöönotto, käyttö, huolto ja käytöstä poisto on turvallista ja tarkoituksenmukaista.”

TUKESin ohjeiden lisäksi olemme viime aikoina tutkineet tarkoin mm. EU:n konedirektiiviä, jossa luetellaan vaatimuksia käyttöohjeille (liite 1: kappale 1.7.4. Ohjeet). Aivan uutena asiana meille olemme myös tutustuneet huvipuistolaitteisiin liittyviin standardeihin!

Monet käyttöohjeisiin liittyvät asiat askarruttivat asiakkaitamme, ja tämä viimeaikainen uutisotsikko kertookin hyvin siitä, miksi hyvät ja käytettävät käyttöohjeet ovat joskus jopa elintärkeitä: Kaksi lentäjää kertonut Boeing 737 Max 8 -koneiden ongelmista USA:ssa – ”Ohjekirja on lähes rikollisen riittämätön” (Helsingin Sanomat 13.3.2019). Olisi mielenkiintoista nähdä tämä ”lähes rikollisen riittämätön” ohjekirja, sillä siitä voisi oppia paljon. Joka tapauksessa jotain on mennyt vikaan ohjekirjan tuottamisessa.

Olemme olleet asiakkaiden apuna myös lokalisoinnin kilpailutuksissa ja strategiatyössä sekä lokalisoinnin projektinhallinnassa monikielisissä ympäristöissä.

Olemme saaneet myös ensimmäiset asiakkaamme Suomen ulkopuolelta: teemme projektia Tšekissä ja olemme aloittamassa projektia Italiassa. Käyttöohje- ja konsultointiprojektien lisäksi viime vuonna pidimme erilaisia koulutuksia teknisen viestinnän eri puoliin liittyen. Pidimme mm. verkkokurssin aiheesta ”Document Project Management” (tilaajana Cork Institute of Technology) sekä koulutimme asiakkaidemme kirjoittajia modulaarisen dokumentaation saloihin. Viime viikolla meidän Lauramme piti työpajan aiheesta ”Identifying and Implementing Metadata for Intelligent Content” suuren teknisen viestinnän yhdistyksen Tekomin kevätkonferenssissa Wienissä ja jatkaa aiheen parissa Information Energy -konferenssissa huhtikuussa Amsterdamissa. Jälleen pari konferenssia lisää Lauran esiintymislistaukseen!

On ollut hienoa huomata, että yritykset todella haluavat tarjota asiakkailleen laadukasta tuotedokumentaatiota. Jos siis tarvitset lisätietoja esimerkiksi siitä, miten vedetään onnistunut dokumentaatioprojekti, tai jos käyttöohjeisiin liittyvät lakivaatimukset askarruttavat mieltäsi, ota yhteyttä!

– Anu