Adina Solutions Oy perustettiin vuosi sitten neljän osakkaan voimin. Ensimmäiset puoli vuotta Hervannan Hermiassa pystytimme operatiivista toimintaa vauhdilla, sillä meillä oli jo asiakkaita, joille teimme käyttöohje- ja konsultointiprojekteja. Keväällä muutimme Hervannasta Tampereen keskustaan yritysyhteisö Crazy Towniin, aivan rautatieaseman kupeeseen, mistä on helppo hypätä junaan aina tarvittaessa. Junat ovatkin tulleet tutuksi, asiakkaamme kun ovat sijoittuneet ympäri Suomea.

Vuoden aikana olemme keränneet ympärillemme osaajien ja yhteistyökumppaneiden verkostoa, jotta voisimme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin ja kattavasti ja auttaa heitä siten kasvattamaan omaa liiketoimintaansa. Viimeksi joukkoomme liittyivät Mirka Huhtanen projektipäälliköksi ja Ulla Ojanen tekniseksi kirjoittajaksi.

Kuluneina kuukausina olemme vahvistaneet myös omaa osaamistamme monipuolisesti liiketoimintaosaamisesta visuaalisen viestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen ja palvelumuotoiluun asti. Teknologiajohtajamme Laura Katajisto, joka juuri opiskelee media-alan perustutkintoa vahvistaakseen jo ennenkin vahvaa graafisen suunnittelun, verkkosivusuunnittelun ja videotuotannon osaamistaan, kommentoikin: ”Teknisen viestinnän lisäksi olen ensimmäisen Adina-vuotemme aikana päässyt hyödyntämään kaikkia muitakin vuosien varrella oppimiani taitoja, muun muassa digimarkkinointia ja hakukoneoptimointia. Yrittäjälle monipuolisesta taustasta on todella paljon hyötyä.” Meillä onkin vahva, ammattitaitoinen tiimi, josta saadaan valittua asiakasprojekteihin jokaisen asiakasprojektin tarpeisiin sopivat ihmiset.

 

Ensimmäisen vuotemme aikana olemme suunnitelleet erilaisia käyttöohjekonsepteja ja -templaatteja niin printtiin kuin verkkoonkin ja kirjoittaneet lukuisia käyttöohjeita erilaisille tuotteille sekä isoille että pienille asiakkaille. Olemme koordinoineet lokalisointiprojekteja, hoitaneet yhteistyötä painotalojen kanssa, tutkineet erilaisia paperilaatuja, ratkaisseet työkaluongelmia, ja tehneet kaikkea muutakin, mitä laadukkaan käyttöohjeen tuottamiseen liittyy.

Käyttöohjeiden lisäksi iso osa liiketoimintaamme on asiakkaiden auttaminen siinä kohtaa, kun ohjeistusta tai oikeastaan mitä tahansa sisältöä, niin tekstuaalista kuin visuaalistakin, alkaa olla todella paljon. Asiakkaidemme haasteet liittyvät koko sisällön elinkaareen: miten tuottaa, hallita, julkaista ja päivittää sisältöjä mahdollisimman tehokkaasti, nopeasti ja helposti? Miten auttaa sisällön käyttäjiä löytämään mahdollisimman nopeasti ja helposti juuri ne ohjeet, kuvat tai muun sisällön, joita käyttäjä juuri silloin tarvitsee? Miten säästää sekä sisällön tuottajien että käyttäjien aikaa ja vähentää heidän ahdistustaan tietomassan edessä? Ja mitä työkaluja kannattaisi käyttää? Miten koko prosessia voisi kehittää? Näihin kysymyksiin etsimme vastauksia yhdessä asiakkaittemme kanssa. Olemmekin jo auttaneet eri yrityksiä teknisen viestinnän prosessien parantamisessa, sisällön kehittämisessä mukautuvia verkkosivustoja varten, informaatiosuunnittelussa ja taksonomiaan ja metadataan liittyvissä kysymyksissä. Meitä ajaa halu auttaa asiakastamme ja heidän asiakkaitaan selviytymään tiedon tuottamisen ja sen löydettävyyden suosta.

Ensimmäisen tilikautemme lähestyessä loppuaan haluan kiittää työntekijöitämme, tukijoitamme ja sparraajiamme, yhteistyökumppaneitamme, ja ennen kaikkea asiakkaitamme tästä antoisasta ensimmäisestä vuodesta! Näillä mennään kohti vuotta numero kaksi.

– Anu Granroth, toimitusjohtaja