Perustimme Adinan kolme vuotta sitten Lauran, Minnan ja Maaretin kanssa. Saimme paljon tukea entiseltä työnantajaltamme, Microsoftilta, ja myös muilta verkostoomme kuuluvilta asiantuntijoilta.

Kolmessa vuodessa olemme tehneet paljon projekteja hyvin erilaisten asiakkaiden kanssa. Suurin osa asiakkaistamme on kotimaisia, mutta olemme pikkuhiljaa laajentaneet toimintaamme myös muualle Eurooppaan.

On ollut erityisen ilahduttavaa huomata, miten huikeaa osaamista Suomessa on eri aloilla. Asiakkaamme suunnittelevat ja valmistavat esimerkiksi lääkinnällisiä laitteita, kulutuselektroniikkaa, isoja koneita ja laitteita ja virtuaalitodellisuuden ja sekoitetun todellisuuden käyttöön tarkoitettuja laitteita. Suomessa kehitetään tuotteita, joiden avulla parannetaan ihmisten elämänlaatua ja terveyttä, ihan mahtavaa! On mielenkiintoista työskennellä näiden yritysten kanssa.

Yrityksen koon kasvaessa on tärkeää kiinnittää huomiota toimiviin prosesseihin. Kun asiakkaamme ovat pyytäneet meiltä apua vaikkapa dokumentoinnin laadun kehittämiseen, huomaamme usein, että kyseessä onkin prosessiongelma, ei niinkään se, että asiantuntijat eivät osaisi tai haluaisi tehdä laadukasta dokumentaatiota.

Organisaatiorakenteen takia yrityksissä usein työskennellään siiloissa, keskittyen hoitamaan oman yksikön tehtävät ja saavuttamaan asetetut tavoitteet, huomioimatta koko yrityksen tavoitteita. Erityisesti ongelmia on niissä prosesseissa, jotka läpäisevät lähes kaikki yksiköt, ja yksi tällainen prosessi on tuotekehitysprosessi. Tuotekehitysprosessi voi olla monelle työntekijälle hämärän peitossa tai mitään dokumentoitua tuotekehitysprosessia ei ole olemassakaan.

Kun yrityksen tuotekehitysprosessia sitten kehitetään, tulisi kiinnittää erityisesti huomiota niihin hetkiin, missä eri yksiköiden prosessit kohtaavat eli yksiköiden välisiin rajapintoihin. Jos kaikki tietävät miten vastuu tuotoksesta siirtyy yksiköltä toiselle, työt edistyvät nopeasti ja tehokkaasti. Lisäksi kunnollinen prosessinkehitys ja -kuvaus vähentää epävarmuutta työtekijöiden keskuudessa siitä, mitkä ovat heidän vastuunsa ja tehtävänsä. Kun vielä työohjeet ovat kunnossa, niin kuinka ollakaan, myös työn laatu yleensä paranee.

Adina on työskennellyt jo useamman yrityksen kanssa heidän prosessinkehityksensä parissa. Meidän alaamme ovat tietenkin dokumentointi-, sisällöntuotanto- ja lokalisointiprosessit. Yrityksillä on yleensä aina joku vähemmän kypsä prosessi. Meillä Adinalla markkinointi- ja myyntiprosessi on tällä hetkellä kehityksen kohteena.

Olemme kolmessa vuodessa edenneet käyttöohjeiden kirjoittamisesta prosessinkehitykseen asti. Ensi vuonna on tarkoitus edelleen kehittää koulutustarjontaamme. Olemme suunnitelleet lisäävämme tarjontaan webinaareja ja alamme järjestää koulutuksia myös muualla kuin Tampereella, esimerkiksi Oulussa. Joten oululaiset, jos teillä on koulutustarpeita teknisen viestinnän alalta, ottakaa yhteyttä ja ehdottakaa aiheita!

Onnea meille adinalaisille! Tästä alkaa neljäs yhteinen vuotemme!

– Anu